15 kwietnia 2011

Media Trendy 2011: jak mózg wybiera okładki tygodników (prof. Rafał Ohme)

Jednym z prelegentów tegorocznej konferencji Media Trendy był prof. Rafał Ohme. Jest to znany, mam nadzieję, moim czytelnikom ekspert w dziedzinach psychologii perswazji, emocji i podświadomości. Jego Human Mind and Brain Applied Research Center pracuje nad innowacyjnymi metodami badań konsumenckich, które bazują na najnowszych odkryciach psychologii eksperymentalnej. Na wczorajszej konferencji przedstawił wnioski z ciekawego badania biometrycznego najważniejszych polskich tygodników (Newsweeka, Przekroju, Wprost i Polityki). Co ciekawe, wyniki prowadzonych przez niego badań mocno osłabiają pozycję badań focusowych, ankiet i innych - okazuje się bowiem, że często odpowiedzi udzielane w tradycyjnych ankietach są zupełnie inne od prawdziwych, o jakich myślimy. Pełen zapis video z wystąpienia prof. Ohme oraz jego prezentacja z Media Trendów znajduje się w dalszej części tego wpisu.


Badanie, o którym mowa nie zostało zlecone przez żadną firmę i zostało przeprowadzone na grupie studentów w okresie od stycznia do marca 2011. Badanym osobom przedstawiono okładki czterech największych polskich tygodników i podjęto próbę określenia, które z nich wywierają największe wrażenie. Pod uwagę wzięto dwa poziomy: świadomy (studenci na formularzu oceniali przy pomocy skali najlepsze ich zdaniem okładki) oraz podświadomy (badany opisywaną przez Rafała Ohme w poniższym filmie techniką). Jak się okazało, wybrane świadomie przez studentów okładki, różniły się od tych, na które najintensywniej reagowały ich mózgi. Oto okładki, które wskazali studenci:



Tu z kolei widać najlepsze okładki na poziomie podświadomym:



Dodatkowe ciekawe wnioski znajdziecie w osadzonej poniżej prezentacji prof. Ohme:



Zachęcam również do obejrzenia filmu z pełnym wystąpieniem prof. Rafała Ohme na konferencji. Zwróćcie uwagę na bardzo ciekawy moment prezentacji, poświęcony badaniu nowojorskich gospodyń domowych i ich interakcji z przykładowym magazynem "People". Badane osoby, jeszcze przed przeczytaniem tytułów i informacji, najpierw zdążyły porównać krągłości obu pań umieszonych na okładce magazynu. Zobaczcie zresztą sami. Miłego odbioru.

Brak komentarzy: