15 kwietnia 2011

Media Trendy 2011: Pięć trendów mediów cyfrowych (John Sandvand)

John Einar Sandvand jest managerem w norweskim wydawnictwie Media Norway Digital. Był też jedynym zagranicznym gościem zakończonej właśnie konferencji Media Trendy 2011, zaproszonym przez komisję ds promocji prasy ZKDP. O tym, że jest specjalistą w swoim zawodzie, świadczą choćby wyniki oglądalności zarządzanej przez jego zespół strony internetowej norweskiej gazety Aftenposten (zbiera ona średnio 3,5 miliona uu tygodniowo, przy populacji Norwegii równej 4,5 miliona osób). Zachęcam do zapoznania się z jego wystąpieniem (filmik w dalszej części artykułu) oraz prezentacją, którą przedstawił słuchaczom Media Trendów.

Oto cały zapis (w języku angielskim) z wystąpienia Johna Sandvanda:



Sandvand opowiedział słuchaczom na temat pięciu trendów w mediach cyfrowych oraz tego, jak je wykorzystać jako swoje szanse. Tymi trendami są:

1. Mobilność i nowe platformy. Na przykładzie doświadczeń ze swojego wydawnictwa, prelegent zaprezentował bardzo ciekawy wykres, jak zmienia się konsumpcja mediów, w zależności od medium, z którego korzysta czytelnik. Zwróćcie uwagę, jak szybko w przypadku Aftenposten, swoja pozycję buduje od paru miesięcy iPad:



Dodatkowo, w 2014 roku liczba użytkowników korzystających z internetu na platformach mobilnych, ma przekroczyć liczbę użytkowników komputerów desktopowych i laptopów.

2. Lokalizacja. Poruszone zostały oczywiście tematy serwisów typu Foursquare czy Facebook Places. Sandvand podał również ciekawy przykład aplikacji korzystającej z informacji zostawianych przez osoby cieszące się opcją geolokalizacji w swoich telefonach. Tym przykładem jest WeePlaces, pozwalający użytkownikom na organizację meldunków w swoich okolicach na tysiące sposobów. Przykładowy Ratio Finder pozwala np. na wyszukanie klubów w czasie rzeczywistym, w których przebywa aktualnie więcej kobiet niż mężczyzn.



Te media, które znajdą klucz do wykorzystania tego potężnego trendu, z pewnością wiele zyskają.

3. Fragmentacja treści. Na przykładzie iPadowej aplikacji Zite (również Flipboard), prelegent pokazał jak wtórnie wykorzystana i na nowo opakowana może być treść. Zite jest dodatkowo aplikacją "inteligentną", uczącą się wyborów użytkownika i sugerująca mu kolejne źródła wiedzy. Media powinny zwrócić uwagę i na ten trend, w końcu to ich treści są tutaj agregowane i wtórnie dystrybuowane.

4. Dzielenie się treścią (socjalizacja mediów). Prelegent przestrzegł, by nie traktować Facebooka jako kolejnej przejściowej mody, serwis ten stał się bowiem nowym węzłem informacyjnym. W dzisiejszych czasach każdy chce być producentem treści, a media społecznościowe znacznie to ułatwiają. W Norwegii niektóre blogi równają się popularnością z dużymi serwisami internetowymi. Na świecie boom przeżywają zakupy społecznościowe (Groupon, Gruper), wyszukiwarki również stają się społecznościowe, podrzucając w wynikach np. zapisy z Twittera.

5. Nowe modele biznesowe. To będzie z pewnością trend najbliższych lat. Wydawcy uświadamiają sobie, że treści nie są już rzadkością, a zatem ich cena musi dostosować się do nadmiernej podaży. Ludzie nie chcą płacić wyłącznie za unikalne treści, szukają również unikalnych użyteczności, doświadczeń, opakowań i wygody. Budując modele biznesowe wydawcy muszą mieć to na uwadze.

John Einar Sandvand spuentował swoje wystąpienie stwierdzeniem, że media nie wiedzą dokąd zmierzają, ale ta świadomość czyni dzisiejsze czasy nad wyraz interesującymi. Dzisiejsza sytuacja mediów przypomina oddany już skok z wysokiego klifu i cudowną chwilę lotu, jednak z potężną obawą czy natrafimy na wodę, czy na skałę.

A oto całość prezentacji Johna Einara Sandvanda z ostatnich Media Trendów. Miłej lektury:

Brak komentarzy: